Ätardag

2011-08-12, 15:49:02 / Kategori: Allmänt

Det finns verkligen delade meningar runt den där ätardagen eller som jag kallar den "fuskdag". Vissa säger att det är bra och att de som har en ätardag visar bättre resultat på träning. Men då gäller det ju att man verkligen äter bra och tränar de övriga dagarna. Jag tror många gör så att de äter halvkasst kanske inte onyttigt men inte nyttigt på veckorna och sen har de en ätardag då de vräker i sig allt typ pizza, hamburgare, godis, chips ja allt. Då är det klart att det inte ger några bra resultat. Och vissa säger att man bara pinar sig med en ätardag eftersom den skapar mer sug för onyttigheter och sätter igång söt suget. För mig funkar det iaf bra.

Här berättar Emelie Mattson som har bloggen http://www.improveme.se/EMELIEMATTSSON över vilka fördelar en ätardag kan ha på kroppen:

Mångra undrar, varför en sk. "ätardag"?

Jag ska försöka att förklara min åsikt om detta:) När du (precis som jag gör nu under diet) resten av veckan ligger lågt med kosten så sänker kroppen metabolismen. Det som händer är att hela kroppen anpassar sig till din diet och hela kroppen bromsar in och kör på 1:ans växel.
När detta händer så kickar vi igång Leptinet. Leptin är ett av de viktigaste hormonet som hjälper kroppen att anpassa sig när den har lågt energiintag. Leptin skapas av våra fettceller och föutom att dölja våra muskler så gör det lite annat också, t.e.x. tillverkar hormoner och olika föreningar som reglerar vår metabolism, det här påverkar vår kropp på många sätt.

Leptin ät ett anti-svält hormon. Vad jag menar med det är när vårt leptinhormon värde börjar sjunka så skickas signaler till hjärnan som i sin tur sänker metabolismen. Alla producerar naturligtvist olika mängd leptin. Den största faktorn som avgör hur mycket leptin du kommer att producera är mängden av kroppsfett. Alltså Överviktiga personer har högre leptinnivåer än smala personer och kvnnor har högre nivåer än män. Alltså ju mindre fettprocent du har desto mindre leptin kommer du att producera, förlorar du fett så förlorar du leptin. Leptinnivåerna är lägre ju smalare du är och konsekvenser blir att din metabolism avstannar snabbare och mer dramatiskt när din fettprocent är låg.

När du sänker ditt energiintag eller ökar din energiförbrukning genom att t.e.x. Cardio träning, dras energi ut ur fettcellerna och leptinet sjunker. Leptinet kan faktiskt sjunka med så mycket som 50% under en diet vecka trotts att du självklart inte blivit av med 50% av ditt kroppsfett. Ökar du Kalorrintaget så kan det hända att du höjer dina Leptin nivåer, trotts att ätardagen bara pågår en kortare period (5-24h). Det finns även andra hormoner som påverkas, men jag har bara valt att fokusera på Leptinet eftersom att det är det mest relevanta.

När man har en ätardag så påveraks leptinproduktionen främst av intaget av kolhydrater, inte fettet. Kolhydrater är det man främst ska äta under ätardagen och det här höga kolhydratsintaget är väldigt positivt under denna dag. En av de positiva effekter de ger är påfyllning av vårt muskelglykogen, det här vill vi ha eftersom att vi känner oss extra svaga under diet och inte vill förlora muskelmassa.

Det råder lite delade meningar om vad man ska äta under en ätardag. Jag tycker, att kör på som ni själva känner. Lite måste man unna sig, hur roligt är det att förbjudas från allt? Mina favoriter under ätardag är bröd, extra riiiiis, och svenskt lösgodis:) Mina laster:) Jag brukar iaf ALLTID börja min ätardag med ett hårt träningspass :)

Mina laster:


Malin I Form

Det där är ju väldigt olika! Jag mådde bäst av att äta nyttigt och träna regelbundet varje dag i veckan men nu har jag släppt på det pga semestern men det ska det bli ändring på inom kort :)



2011-08-13, 10:42:40 URL: http://www.maliniform.com



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!